Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaneşeliığı topluluk içinde değeri olan , yetenek, hareket ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değanlayışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanılamamı dokumalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına isabetli ) değanlayışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma göre;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değanlayıştirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değanlayışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı kamu kültürler bağırsakin benzeridır. Lakinçların içeriği ve öğrenme bağırsakin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre göre değanlayışebilir, fakat sürecin doğası değanlayışmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca biraşkın filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna dair farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değanlayışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime dair bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değanlayışikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, isim bağırsakin ömür boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere isabetli olabileceği kabilinden istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin anlayışletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri kabilinden mekânlarda maruz terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye olgunlaşmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir plan ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise otomatik vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzenek olarak ele kırmızıındığında ise terbiye sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynarca; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Müddetç; ekol içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, mezuniyet, test geriları kabilinden mergup davranış değanlayışiklikleridir.